Prečo užívať omega-3?

Aký je význam omega-3 mastných kyselín?

omega 3 foto

Termín „omega-3“ sa týka podtriedy esenciálnych mastných kyselín (EFA). Sú zaradené medzi esenciálne mastné kyseliny, čo znamená, že ich musíte získať prostredníctvom potravy alebo doplnkov. Naše telá si ich nemôžu samo o sebe vyrobiť. Omega-3 sa dajú ďalej rozdeliť do troch odlišných typov:

  • Kyselina alfa-linolénová (ALA)
  • Kyselina eikosapentaénová (EPA)
  • Kyselina dokosahexaénová (DHA)

ALA je prítomná v rastlinných olejoch, ako sú ľanové, sójové a repkové oleje. DHA a EPA sú prítomné v rybách, rybích olejoch a krilových olejoch.
Živočíšne omega-3 mastné kyseliny sú oveľa účinnejšie ako rastlinné.

Omega-3 mastné kyseliny sú typom zdravých tukov s mnohými zdravotnými výhodami, vrátane rýchlejšej regenerácie po tréningu.

Na čo slúžia?

Či už cvičíte alebo nie, vaše kĺby neustále zaťažujete pri každodenných činnostiach, to môže spôsobiť zápal a bolesti kĺbov. Omega-3 mastné kyseliny môžu pomôcť znížiť túto reakciu, ktorá by mohla viesť k bolestiam a stuhnutiu kĺbov. 
Omega-3 mastné kyseliny sú nevyhnutné pre zdravie spermií a zdravé tehotenstvo, vrátane zníženého rizika predčasných pôrodov a správneho vývoja mozgu a očí detí. U detí môže zlepšiť príznaky ADHD.

Omega-3 sa podieľajú na štruktúre bunkových membrán. Okrem svojej štrukturálnej úlohy v bunkových membránach, omega-3 (spolu s omega-6) poskytujú telu energiu.
Omega-3 môžu pomáhajú pri odbúravaní tukov, zdravej zápalovej reakcii na tréning, pomôcť nabrať svaly a zabrániť zraneniam.
Dopomáhajú zvýšiť svalovú silu, a zlepšiť rozsah pohybu.
S pribúdajúcim vekom ubúda svalová hmota ale omega-3 mastné kyseliny tento proces výrazne spomaľujú. Je to výborný doplnok na prevenciu sarkopénie a udržanie fyzickej nezávislosti. (1)

Niektorí ľudia v skutočnosti začnú pociťovať bolesť a stuhnutosť 12–72 hodín po neznámom alebo vyčerpávajúcom cvičení. Toto sa označuje ako bolesť svalov s oneskoreným nástupom (DOMS) , ktorá môže byť spôsobená zápalom vo vašich svalových bunkách. V randomizovanej štúdii 21 mužov vykonávalo bicepsové kučery po 8 týždňoch užívania 2 400 mg rybieho oleja (obsahujúceho 600 mg EPA a 260 mg DHA) denne. Rybí olej v porovnaní s placebom brzdil vývoj DOMS a zabraňoval dočasnému úbytku svalovej sily. (2)

Omega-3 mastné kyseliny vďaka svojim protizápalovým vlastnostiam predchádzajú bolesti svalov, brzdia dočasnú stratu sily a rozsahu pohybu po cvičení a zlepšujú citlivosť svalov aj u starších dospelých.

Omega-3 mastné kyseliny sú spojené s mnohými výhodami pre zdravie srdca. Suplementácia omega-3 priaznivo ovplyvňuje hladinu cholesterolu, pomáha správnej činnosti mozgu, zlepšuje pamäť a koncentráciu ako aj pri podpore dlhodobejšieho kognitívneho zdravia. 

Mozog potrebuje zdravé tuky, aby mohol optimálne fungovať. S pribúdajúcim vekom majú mozgové funkcie tendenciu klesať.Omega-3 mastné kyseliny môžu pomôcť chrániť zrak dospelých a pomáhať pri suchých očiach. Omega-3 mastné kyseliny DHA sú prirodzene koncentrované v sietnici oka a môžu prispievať k podpore zdravých funkcií sietnice. Omega-3 mastné kyseliny totiž upravujú hladinu tukov v krvi a udržujú srdce zdravé.

Analýza dvoch veľkých štúdií zistila, že ženy konzumujúce 600 - 800 mg DHA denne počas tehotenstva znížili riziko predčasného predčasného pôrodu o viac ako 40% v USA a 64% v Austrálii v porovnaní s tými, ktoré užívali placebo. (3) 

Nízky stav DHA je v skutočnosti najčastejšou príčinou nekvalitných spermií a často sa vyskytuje u mužov s problémami s neplodnosťou alebo neplodnosťou. Bez dostatku DHA je narušené zdravie a pohyblivosť spermií, čo môže znížiť plodnosť človeka.

Adekvátne hladiny DHA a EPA súvisia so zníženým rizikom depresie. Tieto tuky podporujú serotonín – nervový posol, ktorý pomáha vyvážiť vašu náladu. Navyše majú protizápalové účinky na nervové bunky, čo tiež môže znižovať riziko depresie.

Môže pomôcť predchádzať alebo zlepšovať chronické stavy, ako sú srdcové choroby, niektoré druhy rakoviny, Alzheimerova choroba, depresia a zápalové stavy, ako je reumatoidná artritída.

Kde kúpiť?

Na našom eshope nájdete produkt Omega 3 120kaps obsahuje kvalitný rybý olej, ktorý je najdôležitejším prírodným zdrojom nenasýtených mastných kyselín EPA a DHA a vitamínov A a D.

Pre optimálne vstrebanie užite svoj doplnok omega-3 s jedlom obsahujúcim tuky. Uchovávajte ich na tmavom a chladnom mieste - napríklad v chladničke - aby ste zabránili rozbitiu svetlom alebo teplom.

 

Zdroje:

  1. https://academic.oup.com/ajcn/article/102/1/115/4564326
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28717347/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27637340/