Proteíny

PROTEÍNY - AKO SI VYBRAŤ ?

  • Prečo je proteín pre športovca dôležitý ?
  • Aké množstvo proteínov by mal športovec prijať ?
  • Aké aminokyselinové spektrá obsahujú proteíny a aký je význam týchto aminokyselín pre telo.
  • Množstvo proteínu v strave (v jednotlivých jedlách)
  • Bielkoviny z doplnkov výživy - Hlavné suroviny na výrobu a procesy filtrácie (Izolát, koncetrát, hydrolyzát..)

#showmore#

Proteíny sú základným stavebným kameňom nášho tela a nevyhnutným prvkom pre každého, najmä pre tých, ktorí sa venujú športu a aktívnemu životnému štýlu. V tomto článku sa pozrieme na to, prečo sú proteíny pre športovcov také dôležité, ako si správne vybrať množstvo proteínov, a tiež na rôzne typy doplnkových proteín a ich význam v strave.

Prečo je proteín pre športovca dôležitý?

Proteíny sú zložené z aminokyselín, ktoré sú nevyhnutné pre rast a obnovu tkanív v tele. Pre športovcov je táto regenerácia ešte dôležitejšia, pretože tréningom spôsobujú väčší stres na svoje svaly a iné tkanivá. Proteíny pomáhajú obnoviť a posilniť svaly, čím prispievajú k lepšiemu regeneračnému procesu a zlepšeniu výkonnosti.

Aké množstvo proteínov by mal športovec prijať?

Odporúčané množstvo proteínov závisí od niekoľkých faktorov, vrátane typu športu, intenzity tréningu, váhy a cieľov jednotlivca. Všeobecne platí, že športovci by mali prijímať približne 1,2 až 2,0 gramov proteínu na kilogram váhy denne. Potrebné množstvo sa však môže vzhľadom k náročnosti prípravy a tipu diéty značne líšiť. 

Aké aminokyselinové spektrá obsahujú proteíny a aký je význam týchto aminokyselín pre telo?

Proteíny obsahujú rôzne aminokyseliny, ktoré sú základnými stavebnými blokmi bielkovín v tele. Niektoré aminokyseliny sú esenciálne, čo znamená, že ich naše telo nedokáže samostatne vyprodukovať a musíme ich získať prostredníctvom stravy. Tieto aminokyseliny sú kľúčové pre syntézu bielkovín a rast svalovej hmoty. Každý proteín v závislosti od zdroja s spôsobu filtrácie obsahuje viac či menej odlišné aminokyselinové spektrum. Obvykle tento údaj výrobca uvádza pri v popise výrobkov.

Množstvo proteínu v strave (v jednotlivých jedlách)

Dôležité je rozložiť príjem proteínu rovnomerne počas dňa, aby sme udržali stabilnú hladinu aminokyselín v tele. Vhodné zdroje proteínu zahŕňajú mäso, ryby, vajcia, mliečne výrobky, orechy a semená, ako aj rastlinné zdroje ako fazuľa, hrášok a quinoa. Aby športovec prijal 2g bielkovín na 1kg telesnej váhy, často musí doplniť svoj jedálniček o bielkoviny z doplnkov. Prirodzená strava je však základ. Nasledujúca tabuľka Vám ponúka prehlad o množstvách makronutrientov v bežnej strave - Prejdi na tabuľku nutričných hodnôt potravín tu.

Doplnkové proteíny - Hlavné suroviny na výrobu a procesy filtrácie (Izolát, koncentrát, hydrolyzát...)

Doplnkové proteíny sú skvelým spôsobom, ako zabezpečiť dostatočný príjem bielkovín, najmä pre tých, ktorí majú vyššie požiadavky. Existujú rôzne typy doplnkových proteínov, vrátane izolátov, koncentrátov a hydrolyzátov, ktoré sa líšia vo svojom obsahu bielkovín a rýchlosti absorpcie.

Zdroje bielkovín sú najčastejšie mliečna srvátka (whey) , casein (Podobná štruktúra tvarohu) , Hovädzie maso (beef protein), Menej často sója alebo vaječný bielok. Jednotlivé zdroje obsahujú často rôzne aminokyselinové spektrum a preto sa často kvôli pestrosti doporučujú kombinácie viacerých zdrojov. Whey je ideálny ráno a po tréningu pre jeho schopnosť rýchleho vstrebania. Casein pred spaním alebo dlhšieho prísunu potravy, pre jeho schopnosť držať dlhšiu dobu zvýšené hodnoty aminokyselín v krvi. 

  • Izolát: Obsahuje vyššie percento bielkovín a minimálny obsah tuku a sacharidov. Je ideálny pre tých, ktorí sa snažia o čo najlepšiu definíciu svalov.

  • Koncentrát: Obsahuje nižšie percento bielkovín ako izolát, ale zachováva viac ďalších živín. Je vhodný pre všeobecné použitie a môže byť ideálny pre tých, ktorí chcú kombinovať bielkovinový príjem s ďalšími živinami.

  • Hydrolyzát: Ide o bielkoviny, ktoré boli štiepené na menšie časti, čo zvyšuje rýchlosť absorpcie. Je vhodný pre rýchle obnovenie svalov po tréningu.

 

 

 

 

 

Najpredávanejšie

Stránka 1 z 1 - 8 položiek celkom

Akcia Tip
anabol 24 1kg
  • €34,50
    22 %
Anabol24 1kg
Kód: 333/1KG
 ✅ All in one formula. ("Všetko v jednom" čo vaše svaly potrebujú pre rýchlejší rast) Najsilnejší voľnopredajný stimulant rastu svalovej hmoty  ✅ Akcia 2 + 1 zdarma 
od €26,90
Skladom
Detail
Akcia Tip
platinum3
  • €29,90
    3 %
Platinum1 whey protein
Kód: 467/1KG
100% Srvátkový whey proteín. Top kvalita a chuť.  
od €28,90
Skladom
Detail
casein1kg
  • €42
    16 %
Night Casein 1kg
Kód: 174/COK
Night Casein je nočný, pomaly vstrebateľný proteín.
€34,90
Skladom
Detail
Akcia
hydro whey 1kg
Hydro whey 1kg
Kód: 168/COK
Hydro whey 1kg je kvalitný hydrolyzovaný srvátkový proteín.
€38,90
Skladom
Detail
beef protein 1kg
Beef Protein 1kg
Kód: 147/COK
Proteín z hydrolyzovaného hovädzieho mäsa.
€36
Skladom
Detail
SET platinum1+BCAA+shaker
Whey protein platinum 1kg - darčekové balenie + BCAA + SHAKER
Kód: 900/COK
Akciový set - Whey protein Platinum 1kg + BCAA + shaker V darčekovom balení.
€45,90
Skladom
Detail
SET Anabol24+BCAA+shaker cierny
Anabol24 - Darčekové balenie + BCAA + SHAKER
Kód: 879/COK
Akciový set - Anabol24 + BCAA + shaker V darčekovom balení.
€41,90
Skladom
Detail
vegan protein 1kg
Vegan protein 1kg
Kód: 614/COK
Ochutený rastlinný bielkovinový proteínový prášok.
€26,90
Skladom
Detail

Stránka 1 z 1 - 8 položiek celkom